Alles is van God.

“Wat ben ik, en wat is mijn volk, dat wij in staat zijn gebleken zoveel kostbaarheden af te staan? Alles is van U afkomstig, en wat wij u schenken komt uit Uw hand.” 1 Kronieken 29:14

Dit is een gedeelte van het gebed van Koning David nadat hij en zijn mannen voldoende geld hadden ingezameld voor de herbouw van de tempel, wat zijn zoon Salomo uiteindelijk heeft gedaan.

Ik wil het graag hebben over het vetgedrukte stukje. Alles is van God afkomstig. Als wat wij in bezit hebben is helaas niet ons eigen bezit, alles is van God. 

Ik heb het mogen beseffen nadat een tijdje terug mijn portemonnee gestolen was. Er zat het één en ander in. Allerlei belangrijke pasjes, een beetje losgeld, etc. Ik heb gelijk alle pasjes geblokkeerd en ik krijg nieuwe. Maar wat ik er mee wil zeggen; Ik besefte dat ik vast zat aan bezit. Ik was er afhankelijk van. 

Het is misschien een radicale opmerking. Natuurlijk ik heb geld nodig om in deze maatschappij te kunnen overleven, en tegenwoordig zijn we verplicht om een pas te hebben om te kunnen reizen met het openbaar vervoer. Maar dit leven hier op aarde is maar tijdelijk. We moeten niets toe-eigenen. Het onderstaande bijbelgedeelte spreekt hierover: 

“Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.” Mattheüs 6:19-21

Dit klinkt allemaal misschien behoorlijk tegenstrijdig. Dat is het ook. Maar als we nou eens anders gaan kijken. Vanuit het eeuwigheid perspectief. Dan is het allemaal niet zo tegenstrijdig meer. 

Gods zegen!

Een gedachte over “Alles is van God.

Geef een reactie

