Maak van het Evangelie geen Sinterklaas-Evangelie

“Maak van het Evangelie geen Sinterklaas-Evangelie”

“Het is van belang dat we het hele evangelie aan de mensen vertellen en geen zelfgemaakt positief verhaaltje omdat dat makkelijk verkoopt. We brengen in evangelisatie vaak een evangelie waarin we zeggen dat God liefde, vrede en vreugde geeft en dat Hij een geweldig plan met ons leven heeft. Dat zie ik Jezus of de discipelen echter nergens zeggen om mensen het Koninkrijk binnen te brengen.” Dat zei Matthias Joosse afgelopen zaterdag tijdens de Landelijke Dag van Evangelisatie, georganiseerd door Go and Tell. Met andere woorden: God heeft wel een geweldig plan met iemands leven, maar die boodschap wordt pas relevant wanneer mensen een discipel van Jezus willen worden. Matthias Joosse leert met zijn collega’s van Evangelisatie-Training.nl kerken op straat evangeliseren door verkondiging en het bidden voor zieken. 

Joosse: “Daarom is het ook erg vreemd dat wij het evangelie op deze manier brengen. Laten we eens gaan kijken naar de gelijkenis van de rijke man en Lazarus. Als beiden dood gaan, komt Lazarus in de schoot van Abraham terecht en de rijke man in de hel. Hij vraagt vervolgens aan Abraham of hij terug mag naar zijn broers. Abraham zegt dat dat onmogelijk is. Stel dat hij wel terug had gemogen naar zijn broers, wat zou hij dan hebben gezegd? Zou hij gezegd hebben dat ze in Jezus moeten geloven omdat hij liefde, vrede en vreugde geeft? Zou hij zeggen dat ze in Hem moeten geloven omdat ze dan een fantastisch leven krijgen of omdat God een plan met ze heeft? Of zou hij ze smeken om zich te bekeren omdat ze anders op die vreselijke plek terecht komen van vuur, pijn en hopeloosheid? Ik denk het laatste.”

Het is volgens Matthias Joosse daarom belangrijk dat we ook de wet gebruiken tijdens evangelisatie: “Mensen moeten eerst zien dat ze verloren zijn, anders hebben ze geen redder nodig. Wij proberen vaak een redder te presenteren terwijl ze volgens zichzelf niet gered hoeven worden. We geven mensen vaak een Medicijn terwijl ze zelf niet weten dat ze ziek zijn. Veel mensen zeggen daarop dat je mensen niet kunt veroordelen en dat je ook geen angst kunt prediken. In de Bijbel staat echter heel duidelijk dat wie niet gelooft, al veroordeeld is. Bovendien zegt Jezus in Lukas: ‘Vrees niet voor degenen die je lichaam kunnen doden en daarna niets meer kunnen doen. Vrees voor Degene die je lichaam kan doden en je daarna ook nog in de hel kan gooien’. Ik denk dat een gezonde vreze des Heere in evangelisatie gezond is. Niet dat je bang moet zijn voor God, maar vreze en respect voor God is heel gezond en dat missen we teveel. We hebben een soort sinterklaasevangelie gecreëerd: een zelfgemaakt positief verhaaltje over Jezus die je beste vriend wilt zijn en je alleen maar cadeaus wil geven. Maak van het Evangelie geen Sinterklaas-Evangelie. Dat is simpelweg niet het hele evangelie.”

Bron: Cip.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s