Recht en Gerechtigheid.

Tijdens een gebedsochtend voor abortus in Katwijk las ik een aantal teksten uit het Woord. Teksten die gaan over Recht en Gerechtigheid. Aangezien abortus naar mijn idee een verband heeft met Recht en Gerechtigheid, vond ik deze teksten erg toepasselijk om voor te lezen. Door het lezen van de teksten werden we geraakt door de inhoud ervan. De andere aanwezigen vroegen me waar die teksten stonden en zo werd mij gevraagd om mijn gedachten over deze teksten en dit onderwerp te delen.

“Ik haat, Ik versmaad uw feesten. Uw bijzondere samenkomsten kan Ik niet luchten, want al brengt u Mij brandoffers, en uw graanoffers, Ik schep er geen behagen in, en het dankoffer van uw gemest vee wil Ik niet aanzien. Doe het lawaai van uw liederen van Mij weg, en het getokkel van uw luiten kan Ik niet aanhoren! Laat het recht stromen als water, de gerechtigheid als een altijd stromende beek.” Amos 5: 21-24

“Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid. En voor Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt. En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand. Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld. Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven? Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed? Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen? En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan. Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is. Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan. En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.” Mattheus 25:31-46

“Wie op de wind blijft letten, zal niet zaaien. Wie naar de wolken blijft kijken, zal niet oogsten. Evenmin als u weet wat de richting van de wind is, of hoe het gaat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw, evenmin kent u het werk van God, Die alles maakt. Zaai uw zaad in de morgen en trek uw hand in de avond niet terug. U weet immers niet of dit zal slagen of dat, of dat het allebei goed zal zijn.” Prediker 11:4-6

Zoals ik al zei, heeft abortus naar mijn idee een verband met recht en gerechtigheid. De bovenstaande teksten zijn heftig, en misschien niet fijn om te lezen. Maar ik geloof echt in deze waarheid. Om even over de tekst uit Amos te praten. We kunnen liedjes zingen met elkaar, we kunnen samenkomen met elkaar, maar het is ook erg belangrijk (misschien wel belangrijker) om ons bezig te houden met onze naasten, de geringste van ons. Zoals de armen onder ons, en degenen die liefde, troost, hoop, etc, nodig hebben, maar naar mijn idee, zijn dat ook degenen die slachtoffer zijn van abortus. Zo komen we bij de tekst uit Mattheus Het is goed om voor elkaar te zorgen. Sterker nog, het is een opdracht die God ons geeft. Dit is niet om je bang te maken voor het laatste oordeel, die God ons allemaal zal geven, straks bij Zijn wederkomst. Het is bedoeld om je bewust te maken, dat het belangrijk is om zorg te dragen om je naasten. En stop er niet mee. Want dit is het zaaien. Laat dit jou levenshouding zijn. Zo komen we bij de tekst uit Prediker. Laten we niet stoppen met zaaien en oogsten!

Weet je niet hoe je hiermee moet beginnen, kijk dan naar het leven van Jezus. Hij is God zelf. En we mogen op Hem lijken, ook in Zijn levenswijze en houding. Op deze manier kunnen en mogen wij verschil maken in deze ellendige wereld.

Tot slot. Lees de onderstaande tekst eens over recht en gerechtigheid:

Is dit niet het vasten dat Ik verkies: dat u de boeien van de goddeloosheid losmaakt, dat u de banden van het juk ontbindt, dat u de onderdrukten vrij laat heengaan en dat u elk juk breekt? Is het niet dit, dat u uw brood deelt met wie honger lijdt, en de ellendige ontheemden een thuis biedt, dat, als u een naakte ziet, u hem kleedt, en dat u zich voor eigen vlees en bloed niet verbergt? Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad, en uw herstel snel intreden. Uw gerechtigheid zal voor u uit gaan en de heerlijkheid van de HEERE zal uw achterhoede zijn. Dan zult u roepen en de HEERE zal antwoorden, dan zult u om hulp roepen en Hij zal zeggen: Zie, hier ben Ik. Als u het juk uit uw midden wegdoet, het uitsteken van de vinger en het uitspreken van ongerechtigheid; als u uw hart opent voor de hongerigen, en de verdrukte ziel verzadigt, dan zal uw licht in de duisternis opgaan, en uw donkerheid als de middag zijn. En de HEERE zal u voortdurend leiden, Hij zal uw ziel in dorre streken verzadigen, uw beenderen kracht geven; u zult zijn als een bevloeide tuin, als een bron waarvan het water nooit ontbreekt.” Jesaja 58:6-11

Gods zegen!

Geef een reactie

